Witteveen Surhuisterveen

Witteveen Surhuisterveen

Witteveen Surhuisterveen

Voor het plannen van personeel op projecten en het efficiënt beheren van onderhoudscontracten voor kleinschalige rioleringswerkzaamheden ging Witteveen Surhuisterveen op zoek naar een slimme oplossing. Uiteindelijk vonden zij Infrabox. Sindsdien is het bedrijf een enthousiaste gebruiker van de alles-in-één-app voor de infrasector en gebruiken zij steeds meer functionaliteiten. Werkvoorbereider en KAM-coördinator Kevin Metze vertelt erover.

 

Opgegroeid in Zaanstad woont Kevin sinds 2017 in het Friese Surhuisterveen. Als werkvoorbereider en KAM-coördinator bij Witteveen Surhuisterveen waardeert hij zijn gevarieerde werkzaamheden. “Naast het voorbereiden van projecten hou ik me bezig met de projectadministratie, inkoop, kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu (KAM) en het beheer van de kleine klusjes. Als aannemer in de grond-, weg- en waterbouw ligt onze focus vooral op het aanleggen en vervangen van riolering en drukriolering. Dat doen we met bijna 30 eigen mensen in Friesland en Groningen. Het leuke aan mijn werk vind ik de diversiteit, het hechte team en de korte lijnen.”

 

Weg met losse formulieren

“Bij diverse gemeenten hebben we onderhoudscontracten voor kleinschalige rioleringswerkzaamheden. Denk hierbij aan huisaansluitingen vervangen of nieuw aanleggen, kolken vervangen, kolkaansluitingen herstellen, duikers leggen of verleggen, en kleinschalig rioolwerk. Voor het registreren van uren, materieel en materiaal gebruikten wij voorheen voor elke opdrachtgever een apart formulier. Dat was verre van ideaal, want het kwam regelmatig voor dat iemand het verkeerde formulier bij zich had. In andere gevallen was het onduidelijk of een klus al was afgerond, waardoor er opnieuw een ploeg naartoe werd gestuurd. Dat kostte onnodig tijd en geld.”

 

Witteveen Surhuisterveen - Infrabox
 
Infrabox op smartphone en tablet

‘Dat moet slimmer kunnen’, dachten ze bij Witteveen Surhuisterveen. Daarom gingen zij op zoek naar een passende oplossing, en kwamen onder andere uit bij Infrabox. Rond diezelfde periode wees een concullega hen toevallig ook op Infrabox. Inmiddels hebben zo’n 20 medewerkers Infrabox op hun smartphone of tablet geïnstalleerd. Enkele personeelsleden op kantoor gebruiken het op de pc. “Voor de kleine onderhoudsklusjes vullen onze buitendienstmedewerkers hun uren, materieel en materialen nu heel makkelijk in Infrabox in, maar er kan veel meer met de online software. We kunnen het systeem bijvoorbeeld ook inzetten voor toolboxmeetings, het laagdrempelig melden van VGM-incidenten en werkplekinspecties.”

 

“De app helpt ons om op een laagdrempelige manier steeds efficiënter te werken en stappen te zetten in de digitalisering. Dat is waar we steeds meer naartoe willen en dat gaat goed.”

 
Projecten en personeelsplanning

“Naast de onderhoudscontracten gebruiken we Infrabox ook voor projecten. Nu beperken we ons nog tot de personeelsplanning en het uploaden van documenten, en rollen we het gebruik van andere functionaliteiten stap voor stap verder uit. Zo krijgen de collega’s de tijd om eraan te wennen om het systeem optimaal te gebruiken.”

 

“Voorheen hadden we geen duidelijk overzicht waarop direct zichtbaar was wie op welk project ingepland was. Dus ook niet wie er eventueel beschikbaar was voor een andere klus. Als we nu in Infrabox een project aanmaken kunnen de uitvoerders daar personeelsleden aan koppelen. Zo is meteen duidelijk wie er bijvoorbeeld een mannetje over heeft of juist tekortkomt. Daarnaast kunnen we ook allerlei documenten in Infrabox kwijt, zoals tekeningen, klic-meldingen of vergunningen. Dat is dan weer handig als de omgevingsdienst daar om vraagt.”

 

Alarmkaart altijd bij de hand

Een andere functionaliteit die Kevin erg waardeert is de online alarmkaart. Daarop staan het dichtstbijzijnde ziekenhuis, huisartsenpost en eventuele AED vermeld, maar ook instructies wat te doen bij een ongeval, brand of evacuatie. Bij een calamiteit is het dus niet nodig om de alarmkaart in de bouwkeet te raadplegen, maar kan er direct gehandeld worden. Het is zelfs zo dat als een van de – aan een project gekoppelde – mensen BHV’er is, ook die informatie automatisch op de online alarmkaart zichtbaar is.

 

Inzicht voor opdrachtgevers

“Met Infrabox kunnen onze opdrachtgevers heel makkelijk meekijken. Dat is een bijkomend voordeel. Zo kunnen zij bijvoorbeeld zien welke klussen al zijn uitgevoerd, waar we bezig zijn en welke werkzaamheden er nog op de planning staan. De geüploade foto’s van het begin tot het eind zorgen voor transparantie en voorkomen discussies. Opdrachtgevers hebben met Infrabox direct inzicht en dat scheelt een hoop telefoontjes. Zo besparen we samen tijd én kosten.”

 

Materieelkeuringen

Witteveen Surhuisterveen is van plan om in de toekomst ook alle materieelkeuringen en onderhoudsmomenten in Infrabox te verwerken. “Die functionaliteit is al beschikbaar, maar wij moeten dit intern nog goed inrichten. Door alles in Infrabox te registeren creëren wij een veel beter overzicht. Bovendien is het ook erg handig tijdens externe audits.”

“Naar Infrabox hebben we de wens uitgesproken om ook klachten en taakrisicoanalyses in de online tool te kunnen registreren. Dat is nu nog niet mogelijk, maar het team van Infrabox denkt hierin goed mee.”

 

Blij met Infrabox

“De app helpt ons om op een laagdrempelige manier steeds efficiënter te werken en stappen te zetten in de digitalisering. Dat is waar we steeds meer naartoe willen en dat gaat goed. Onze jongens pakken het goed op en zijn blij met Infrabox. Tijdens onze recente VCA-audit reageerden de auditoren trouwens erg enthousiast over Infrabox. Zij kende het nog niet, maar waren positief verrast over de mogelijkheden.”

Lees meer hierover op de website van Witteveen Surhuisterveen.

 

Bent u ook op zoek naar een laagdrempelige oplossing om uw infraprojecten efficiënter te managen? Iets waardoor u minder papierwerk heeft en veel tijd én kosten bespaart?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een demonstratie.

Delen:

Facebook
LinkedIn

Volg Infrabox

Schrijf je in!

Nieuwsbrief

Registreer je nu voor de Infrabox
nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Infrabox

Recent nieuws

Gemeente Zeewolde

Gemeente Zeewolde maakt gebruik van Infrabox voor het onderhoud van de openbare ruimte. Het systeem stroomlijnt meldingen, verwerking en communicatie, waardoor het onderhoud efficiënter, overzichtelijker en sneller wordt uitgevoerd.

Gemeente Halderberge

De gemeente Halderberge gebruikt sinds 2022 Infrabox voor efficiënt beheer van de openbare ruimte. De software zorgt voor overzicht, soepele communicatie met aannemers en eenvoudig toezicht via foto’s en rapportages.

Amsterdam Vondelpark Halfverharding - Infranology

Infranology

Ontdek hoe deze expert in voegvulling, mortels en straatlagen profiteert van efficiënte projectbeheer, kwaliteitsborging en tijdbesparing. Lees hoe gebruiksvriendelijke functionaliteiten en praktijkgerichte oplossingen hun werkzaamheden naar een hoger niveau tillen.

Van der Burghweg 1,

2628 CS Delft (TU-Campus)
T. 085 – 782 01 80

Kennisbank

Maak een keuze